18 kwietnia 2018
STREFA INSPIRACJI
WNĘTRZE

Polskie marki w nowoczesnym designie

Nowy trend? Połączenie klasyki z nowoczesnością. Polskie marki z tradycjami, takie jak Ćmielów, Kristoff i Bolesławiec, otwierają się na designerskie eksperymenty i współpracują z artystami młodego pokolenia. Sprawdzamy, co z tego wynika.


Rzemiosło z tradycjami

Początki fabryki w Ćmielowie sięgają XVIII wieku, Garncarnia Bolesławiec działała już w XVI wieku, a produkcja porcelany w wałbrzyskiej firmie Krzysztof (dziś Kristoff) ruszyła w 1831 roku. Przez lata firmy te tworzyły, kochane przez klientów z Polski i zza granicy, zastawy stołowe, filiżanki czy dzbanki. Bolesławieckie wyroby w charakterystyczne geometryczne kropki czy przepiękna ćmielowska porcelana ze złotym otokiem stanowiły obiekt pożądania i znakomity pomysł na prezent. Zainteresowanie polskim wzornictwem zmalało w latach 90., kiedy rynek zalała fala znacznie tańszych towarów z Chin, a tradycyjne wzory wydały się młodszym konsumentom nieco staroświeckie. W tym trudnym czasie wiele fabryk, na przykład Książ, zostały zamknięte, jednak te, które przetrwały, dziś przeżywają drugą młodość.

Nowe życie porcelany

Polskie marki produkujące porcelanę postanowiły połączyć tradycyjne rzemiosło i niewątpliwie bogate doświadczenia z nowoczesnością. Od kilku lat Ćmielów, Bolesławiec i Kristoff korzystają z pomysłów młodych designerów na odświeżone i zgodne z trendami wzornictwo.

W 2013 roku znany na całym świecie projektant ceramiki Marek Cecuła zainicjował powstanie Ćmielów Design Studio – nową markę fabryki, a jednocześnie przestrzeń, w której swoje kolekcje tworzyć mają zaproszeni na rezydencję artyści. ĆDS zajmuje się także projektami edukacyjnymi, organizując między innymi warsztaty kulinarno-projektowe Art Food. W ich ramach studenci wzornictwa przemysłowego z całego świata uczą się, jak łączyć artystyczne umiejętności z kulturowymi aspektami spożywania posiłków.

Również w 2013 roku na współpracę z projektantką biżuterii Anną Orską zdecydował się Bolesławiec. Jej efektem była wyjątkowa kolekcja Craft: połączenie nowoczesnych, metalowych form z unikatowymi, ceramicznymi odpadkami.

We wrześniu 2015 roku na London Design Festival w ramach wystawy „What goes behind… Contemporary Polish Ceramic Design” fabryki Ćmielów i Kristoff przedstawiły efekty współpracy między innymi z graficzką i rysowniczką Kają Kusztrą czy z projektantką Agnieszką Tomalczyk.

W lutym 2016 roku podczas targów wyposażenia wnętrz Ambiente we Frankfurcie, Manufaktura Bolesławiec zaprezentowała z kolei kolekcję przygotowaną z udziałem mediolańskiego Studia Doroty Koziary.

Czy to działa?

Łączenie kilkusetletniej tradycji wytwarzania porcelany i dopracowane do perfekcji techniki (takie jak stemplowanie, symbol Manufaktury Bolesławiec) połączone z nowatorskim sposobem myślenia o designie pozwala osiągnąć niesamowite efekty. Odświeżone oblicze polskiego rzemiosła zyskuje uznanie na rodzimym i zagranicznym rynku, stanowiąc najlepsze potwierdzenie tego, że może być modne i pożądane tak samo, jak projekty włoskich czy francuskich manufaktur.

BeznadziejnySłabyŚredniCałkiem OK!Super! Średnia ocen: 5,00 na 5

Bądź na bieżąco...

Zapisz się do naszego newslettera już teraz